Välkomna till ett nytt spännande läsår!

Vi upplever just nu ett väldigt högt söktryck på vår skola och då främst på förskolan. I maj 2020 nådde vi all time high då vi för första gången i friskolans historia spräckte 100-vallen. Vi ser redan nu att vi kommer att slå det rekordet i höst. Det är något vi är väldigt glada och stolta över.

Under det här läsåret har vi specialfokus på matematik. Vi arbetar med Rik matematik i de klasser för vilka det finns ett framtaget undervisningsmaterial. Det handlar om åk 1, åk 2 och åk 3. Vi kommer även att under hösten få möjlighet att prova det material som just nu utarbetas för förskoleklassen.

Rik matematik är ett forskningsbaserat läromedel som är utvecklat av forskare på Mälardalens högskola tillsammans med lärare. Vill du veta mer om detta? Se klippet nedan:

Under läsåret kommer vi även att jobba med fokus matematik på förskolan. Det sker också i samarbete med Mälardalens högskola i form av ett utbildningskoncept.

I samband med läsårets start skördade vi våra första egenodlade grönsaker från skolans köksträdgård. Dessa serverades i restaurang Tuppens grönsaksbuffé.

Vi strävar efter att i så hög grad som möjligt handla mat från lokala leverantörer till vår restaurang. Det handlar dels om att vi värnar om miljön men även att vi önskar bidra till att stärka ett redan gott samarbete i Näshultabygden.

Annika Oldberg